Våra idrottsakademier

Vill du göra en elitsatsning medan du går i gymnasiet? Satsar du på en karriär på elitnivå inom karate, boxning, fotboll, golf, innebandy, orientering, ishockey, eller simning? På Fredrika Bremergymnasiet kan du kombinera dina gymnasiestudier med en elitsatsning inom din idrott.

Foto: Fredrik Hjerling

Film om Idrottsakademierna på Fredrika Bremergymnasiet

Ansök till våra idrottsutbildningar här:

Boxning
Fotboll
Golf
Innebandy
Ishockey
Karate
Orientering
Simning

Tränar och tävlar du i Karate, (kumite/kata) kan du söka till vårt Riksidrottsgymnasium (RIG). Hit kommer talanger från hela Sverige för att utvecklas inom karate.

Tränar och tävlar du i boxning, fotboll, golf, innebandy, orientering eller simning så kan du söka till vår Nationella Idrottsutbildning (NIU).

Spelar du Ishockey har du en möjlighet att träna din idrott inom ramen för individuellt val och med utökad studiekurs.

Du kan välja att läsa din idrottsutbildning i kombination med något av följande nationella program som vi erbjuder på Fredrika Bremergymnasiet:

• Naturvetenskapliga programmet
  • Samhällsvetenskapliga programmet (inriktning beteende)
  • Ekonomiprogrammet
  • Teknikprogrammet (inriktning design- och produktutveckling, teknikvetenskap)
  • Barn- och fritidsprogrammet
  • Försäljnings- och serviceprogrammet (profil företagande och försäljning)

Om du är intresserad av att söka till fotboll, innebandy, boxning, eller ishockey så kan du också kombinera detta med följande nationella program:

• El- och energiprogrammet (inriktning elteknik)
  • Bygg och anläggningsprogrammet (inriktning husbyggnad och måleri)

Vi samarbetar med många framgångsrika klubbar och specialförbund

• Fotboll: Hammarby IF och Stockholms Fotbollsförbund
  • Simning: Södertörns Simsällskap
  • Golf: Haninge Golfklubb
  • Innebandy: Tyresö/Trollbäcken
  • Boxning: Linnea
  • Ishockey: Haninge Anchors HK
  • Orientering: Stockholms Orienteringsförbund

Din utveckling som idrottare är viktig!

Du har en välutbildad elittränare till ditt förfogande under hela utbildningen som finns där för att peppa dig och hjälpa dig nå de mål ni sätter upp. Taktik, teknik, fysisk- och mental träning ingår i undervisningen.

Våra idrottsutbildningar uppfyller de krav som Specialförbund, Riksidrottsförbund och Skolverket ställer på Nationellt godkänd idrottsutbildning (NIU) och (RIG) – Riksidrotts-gymnasium.

Ansökan till idrottsakademierna

Din ansökan kommer att ske i två steg.

Steg 1

Du söker via en digital ansökan. Sista ansökningsdag, om inget annat anges är 1/12 2023. Du får en skriftlig bekräftelse på att din ansökan har inkommit (om inget annat anges från ditt specialförbund). Därefter tas elever ut till uttagning, kallelse skickas till aktuell elev.

På uttagningen görs en grundlig bedömning av eleven. Genom observationer av teknik och taktik, olika tester, intervju och tränarens bedömning bedöms elevens framtida utvecklingspotential motivation för utbildningen. Vi genomför provträning, tester och intervju enligt Riksidrottsförbundets kriterier och inom de olika bedömningsområdena finns det delar som kommer att viktas olika.

Steg 2

När du fått besked om att du är antagen till idrottsutbildning hos oss, väljer du vilket program på Fredrika Bremergymnasiet som du vill gå på. Detta gör du vid det ordinarie gymnasievalet i februari respektive maj 2024. Besked om definitiv antagning på program och idrottsutbildning får du vid i början av juli.

Mattias Lindahl
Bitr.rektor HA, VO och Idrottsakademier