Introduktionsprogrammen samlas på Riksäpplets gymnasieskola

Från hösten 2021 samlar Haninge kommun sina introduktionsprogram på Riksäpplets gymnasieskola. Det innebär att elever som söker språkintroduktion, yrkesintroduktion eller individuellt alternativ inför hösten 2021 söker till Riksäpplet.

En tjej och kille sitter framför datorer Foto: Mostphotos

Introduktionsprogrammen är till för elever som inte blivit behöriga till gymnasiets nationella program. Utbildningarna ska ge behörighet till nationella program eller leda till anställningsbarhet. Hittills har introduktionsprogrammen funnits både på Fredrika Bremergymnasiet och Riksäpplet.

Genom att samla utbildningarna på en skola förenar vi också all den spetskompetens som behövs för att stödja de elever som saknar något eller några ämnen på sin väg mot nationellt program, annan utbildningsform som till exempel Komvux eller folkhögskola, eller arbetsmarknadens behov.

De elever som redan påbörjat sin utbildning på introduktionsprogrammen på Fredrika Bremergymnasiet kommer också att få läsa klart utbildningen där. Förändringen påverkar enbart nya elever som påbörjar sina studier höstterminen 2021.

Senast uppdaterad: 31 januari 2021