Gymnasievalet

Du som ska välja gymnasium ansöker via gymnasieantagningens webbplats. Du ansöker i början av året. Vill du sedan ändra i din ansökan har du möjlighet att göra det under våren.

Gymnasieantagningens webbplats är öppen för ansökan från mitten av januari till den 15 februari.

I ansökan kan du rangordna flera sökalternativ. Du kan endast komma in på ett av alternativen. Din ansökan grundas på vilken meritpoäng du har, alltså dina betygspoäng.

Du kan ändra din ansökan

Om du vill ändra i din ansökan finns möjlighet att göra det via gymnasieantagningens webbplats från slutet av april till mitten av maj.

Ditt antagningsbesked kommer i juli. Antagningen baseras på ditt slutbetyg från grundskolan. Slutbetyget skickas automatiskt till gymnasieantagningen.

Gymnasieantagningen i Stockholms län

Gymnasieantagningen Stockholms län handlägger alla ansökningar till gymnasieskolan för boende inom länet med undantag för Norrtälje kommun samt några få fristående gymnasieskolor som har egen antagning.

Frågor kring gymnasieantagning

Kontakta i första hand din studie- och yrkesvägledare och i andra hand gymnasieantagningen.

Du kan också kontakta Susanne Backman, 08-606 77 79.

Gymnasieantagningen

Måndag–torsdag kl 9–11