Studiebidrag

Som gymnasieelev får du studiebidrag från och med det kvartalet du har fyllt 16 år till och med vårterminen det år du fyller 20.

Studiebidraget höjs retroaktivt från och med den 1 mars 2018 med 200 kronor så att det uppgår till totalt 1 250 kronor per månad. Höjningen betalas ut retroaktivt efter den 1 juli 2018.

Bidraget betalas ut den sista bankdagen i varje månad. Utbetalningen sker genom Swedbank.

Elever på lärlingsutbildning

Om du studerar på gymnasial lärlingsutbildning kan du vara berättigad till högre bidrag.

Ogiltig frånvaro

Studiebidraget kan tillfälligt upphöra om du inte studerar på heltid, det vill säga om du har upprepad ogiltig frånvaro.

Indraget studiebidrag kan leda till att andra bidrag påverkas, som bostadsbidrag.

Senast uppdaterad: 28 juni 2018